Je bent ergens van op de hoogte, of bezit een bepaalde kennis die andere mensen niet
hebben, je hebt een oplossing voor een probleem en wil deze oplossing aan zoveel mogelijk
mensen kwijt of je verkoopt een product voor een betere kwaliteit dan andere winkels. Om
jouw kennis/producten met de hele wereld te delen, heb je besloten om een website aan te
maken. Op deze website ben je van plan teksten te schrijven die de informatie bevatten
(over je product) waar het grote publiek zo naar snakt. Er is echter één probleem: het
internet bevat onnoemelijk veel websites. Hoe zorg je ervoor dat jouw website door Google
gevonden wordt, en belangrijker: hoe komt jouw website bovenaan te staan in de
zoekresultaten? Het antwoord is simpel: door slimme SEO-teksten te schrijven, wordt je
tekst sneller opgepikt dan teksten op andere websites en weet jij al vlug die doelgroep aan
te trekken die zo naarstig op zoek is naar dat ene specifieke product of het antwoord op die
ene vraag.
Wat zijn SEO-teksten dan precies?
SEO-teksten onderscheiden zich van normale teksten door hun vindbaarheid. Bij het
schrijven van een SEO-tekst is de hele tekst gericht op het beantwoorden van één vraag. Je
doet dit door gebruik te maken van zogenaamde zoekwoorden: een SEO-tekst gebruikt
zoekwoorden die afgestemd zijn op de zoekwoorden van de zoeker (in dit geval iemand die
op zoek is naar antwoord op zijn of haar vraag, of op zoek is naar informatie over een
specifiek product). Door dezelfde zoekwoorden in jouw tekst te gebruiken, wordt jouw
website relevanter voor de zoeker en zal hij of zij eerder klikken op jouw website. Schrijf je
bijvoorbeeld een tekst over de verkoop van kladblokken, dan zal je in je tekst de
zoekwoorden ‘kladblok‘ en ‘kopen’ moeten verwerken (een zoeker zal in Google immers
over het algemeen op de zoekwoorden ‘kladblok kopen’ zoeken).
Zoekwoorddichtheid in een SEO-tekst
Voordat je jouw tekst nu helemaal vol gaat zetten met relevante zoekwoorden, moet je
echter weten dat dit slechts averechts werkt: zoekmachines als Google straffen een
overmatig gebruik aan zoekwoorden af. Hoeveel zoekwoorden mag je dan wél gebruiken?
Dat ligt aan de omvang van de tekst. De zoekwoorddichtheid in een tekst mag over het
algemeen tussen de 1% en 3% liggen. Schrijf je bijvoorbeeld een tekst van 500 woorden over
kladblokken? Dan mag het zoekwoord ‘kladblok’ zo’n 5 tot 15 keer terugkomen. Alles
hierboven wordt afgestraft door Google, alles hieronder wordt niet opgemerkt door de
zoeker die het woord ‘kladblokken’ heeft ingetypt.
Spreiding in een SEO-tekst
Oké, je hebt nu je tekst geschreven. Er komen genoeg (niet te weinig of teveel) zoekwoorden
in voor om een zoeker aan te trekken. Je hebt zoveel mogelijk zoekwoorden in de eerste vier
zinnen van je tekst gepropt…. Ai! Daar gaat het fout! Bij een SEO-tekst is het van belang de
zoekwoorden zoveel mogelijk te spreiden. Een zoekwoord dat verspreidt staat over
meerdere alinea’s zal sneller door Google geselecteerd worden en dus sneller door de zoeker gevonden worden.
Ook is het van groot belang het zoekwoord in de titels en subtitels
van jouw tekst te zetten. De titel is altijd een belangrijk onderdeel van een tekst. Bij een SEO-
tekst is deze echter helemaal van belang: het is door psychologen aangetoond dat de zoeker
altijd als eerste op de tekst zal klikken waarvan het zoekwoord in de titel vermeld staat. Hoe
meer informatie (lees: zoekwoorden) een titel bevat, hoe sneller een zoeker er dus op zult
klikken. Let op: te lange titels zullen de zoeker echter weer doen afschrikken. Maak er dus
geen boekwerk van maar hou het kort en bondig.